Den store norske Båtførerprøven
DIN
GARANTI

Den rimeligste, morsomste og raskeste måten å ta Båtførerprøven på

 

Stor familierabatt

Ta Båtførerprøven sammen

Familiemedlemmer betaler bare 200 kroner hver!

For så lenge siden ble Båtførerbeviset obligatorisk:

Meld deg på nå for umiddelbar tilgang!

Logg på til ditt kurs her!

Jon Warhuus er forfatter av både nettkurs og lærebok.

Jon Warhuus

Han er utdannet båtbygger, pedagog, navigatør og skipper. Jon har vært offiser på Christian Radich og skipper på seilskipet Svanen. Han er nå avdelingsleder på Sollerudstranda skole og skipper på skoleskipet Dyrafjeld. Du er i de beste hender!

Nytt pensum - 2015

Nytt pensum trådte i kraft den 1. mars 2015.

Det nye pensum er nå dekket i nettkurset. Vi har likevel valgt å legge ut deler av nytt pensum her.

Navigasjon

Du får ikke lenger regnestykker til eksamen der du må beregne misvisning og deviasjon, kompasskurs og rettvisende kurs. Men du må fremdeles vite hvordan misvisning og deviasjon oppstår. Du må også kunne lese misvisningen ut av kartet kompassrose og beregne hvordan misvisningen endrer seg over tid.

Lanterner

Tollvesenets og politiets fartøy kan når de patruljerer, istedenfor de lanternene som er foreskrevet i sjøveisreglene, vise sine lanterner eller et bluss når de nærmer seg andre fartøy eller de ser andre fartøy nærme seg. Lanternespørsmålene har blitt vanskeligere, nå er båt med slep over og under 200 m regnet som vanlig lanterneføring, og er regnet som særskilt viktig spørsmål. Beskrivelsen står i lærebok og onlinekurs.

Nød

Telenor har opprettet nødnummer til Kystradioen, den er bemannet døgnet rundt. Har du ikke VHF kan du ringe 120. Oppgi posisjon og hva slags nød du er i, som du ville gjort med VHF. Du bør også vite hva som er lydsignalet for nød: Vedvarende lyd eller morsesignalet for nød - tre lange og tre korte støt.

Førstehjelp

Ytre blødning

Avhengig om det er fra vene eller pulsåre, kommer blodet jevnt eller pulserende. Trykk direkte i såret, hev det blødende stedet, legg på stram bandasje, legg personen ned. Ring 113.

Indre blødning

Kan være vanskelig å oppdage, personen er ofte blek og har kald og klam hud, ofte med smerter og redusert bevissthet.

Behandling: Sørg for at luftveiene er åpne, legg personen i stabilt sideleie, ring 113.

Hjertestans

Legg personen på rygg og åpne luftveiene (bøy hodet bakover, løft haken frem). Ring 113

Start 30 brystkompresjoner i et tempo av 100 kompresjoner pr minutt. Kompresjonene skal være taktfaste og bestemte, og gis midt i brystkassen mellom brystene. Brystkassen skal komprimeres ca. 5 cm.
Gi 2 innblåsninger. Hold for nesen til offeret. Blås til du ser brystkassen heve seg. Hvert blås skal ta ca. 1 sekund.
Gjenta kompresjoner og innblåsninger (30:2) til medisinsk personale ankommer. Altså 30 kompresjoner så 2 innblåsninger.
Hold på til hjelp kommer eller til du ikke orker mer. Hjertet vil sannsynligvis ikke starte, men du bringer et minimum av oksygen rundt i kroppen, til helsepersonell med hjertestarter ankommer.

Høyenergiskader

Det som i pensum heter høyenergiskader er skader som oppstår ved kraftige sammenstøt. Typisk fall fra høyder og kollisjoner. Ved slike ulykker foreligger det alltid fare for rygg- og nakkeskader. Flytting av slike personer før ambulansepersonell eller lege er kommet til stedet, skal derfor ikke skje uten at det er absolutt nødvendig. Hvis personen spontant beveger både hode, armer og ben, er sannsynligheten for alvorlig rygg- eller nakkeskade imidlertid liten. Legg pasienten i stabilt sideleie og ring 113.

Høy hastighet

Ulykker i høy hastighet har økt, og det sier seg selv at disse ulykkene ofte blir alvorlige. Mange skjer med promille og i mørket. Har du en rask båt kan det ikke understrekes kraftig nok at du må avpasse farten etter forholdene. Det er viktig å planlegge turen, være uthvilt og holde god avstand til andre båter og land, særlig viktig er det at du holder god avstand ved nes som stikker ut. Det kan være en båt eller hindring på andre siden.
Vær også oppmerksom på at GPS og kartplotter kanskje ikke oppdaterer seg raskt nok, den viser altså ikke nødvendigvis riktig posisjon til din båt. God utkikk er spesielt viktig i høy hastighet, det beste er om dere er to, én som passer instrumentene og én som bare holder utkikk.

Forenklet forelegg

I tillegg til bøtenivået for forskjellige forseelser som er nevnt i læreboka, er det nå bestemt hvilke bøter du får for å kjøre uten båtførerbevis eller være under 16 år og føre en båt du ikke har lov til – overraskende nok er boten bare på kr.500,-. Men legg merke til at båteieren får en bot på kr.1.500,-. Til sammen blir altså boten på kr. 2.000,-.
Redningsvest er nå påbudt i båter under 8 m. Legg merke til at det er ditt eget ansvar å ha vest på dersom du er over 16 år! Det er båtens eier og båtfører som er ansvarlig for at det er mange nok redningsvester om bord. Boten for ikke å ha vest på er kr.500,-

Mann over bord

Det er svært vanskelig å komme om bord i en båt om det er sjø. Forskjellige måter å hjelpe personen opp i båten er beskrevet i læreboka. Er du alene er som oftest badestige eller leider den eneste måten du kan komme om bord igjen. Det er et krav at badestigen/leideren kan nåes fra personen i sjøen og at nederste trinn stikker minst 60 cm under vannlinjen.

Vi vil gjerne ha tilbakemelding dersom du får spørsmål til eksamen som du mener ikke er dekket av pensum, eller som du synes er merkelig eller sære. Send disse til post@livredd.no.

Du kan bli spurt til eksamen om hvor lenge et brannapparat spruter. Det er selsagt avhengig av hvilken type og apparat det er og hvor mange kilo det er. Vær oppmerksom på at brannapparat varer kort , typisk 10-20 sekunder, før det er tomt.

Spørsmål om IALA

Den internasjonale organisasjon IALA (International Association of Lighthouse Authorities) vedtok et ensrettet system av sjømerker i 1980. To internasjonale systemer er i bruk i dag, som kalles A og B. System B brukes i Nord- og Syd-Amerika, samt visse steder i Asia. System A brukes i resten av verden. Det er en internasjonal standard for flytende sjømerker. I Norge gjelder IALA-A.

Jakt på sjøen

Alle norske statsborgere med gyldig jegeravgiftskort har rett til å jakte på sjøen i Norge, utenlandske statsborgere må i tillegg ha bodd i Norge det siste året.
På sjøen har allmennheten rett til å jakte så langt det går vann, og det er fri jakt på grunner og skjær som overskylles ved alminnelig høyvann. På fastland, øyer, holmer og skjær, samt i ferskvann, er det grunneieren som har jaktrett .
Når det jaktes fra båt kan denne ikke ha påmontert motor når jakten foregår nærmere enn 2 km fra fastland, øyer, holmer og skjær. Det er ikke tilstrekkelig at motoren er slått av. Båten skal i det hele tatt ikke være utstyrt med motor. Båter med fastmontert motor kan derfor ikke brukes til jakt innenfor 2 kilometersonen.

Vannscooter

Det ikke tillatt å kjøre vannscooter nærmere enn 400 m fra land i sjøen, og 500 m fra land i innsjøer. På transportetappen ut til de lovlige områdene må du velge korteste vei, ikke ha høyere hastighet enn 5 knop og holde minimum 30 m fra land, der dette er mulig.

Racon fyr

Radarfyr (engelsk: Radarbeacon, forkortet til Racon), er montert på flere fyrstasjoner. Radarfyr sender i motsetning til radiofyr ikke kontinuerlig, men svarer automatisk når det blir truffet av radarsignaler fra fly eller skip. (For viderekommende som har radar om bord.)

Bølgehøyde

Du bør nå ha ha oversikt over forskjellig sjøgang og tilsvarende bølgehøyde i meter.

SjøgangEngelsk betegnelseBølgehøyde i meter
HavblikkCalm (glassy)0,0m
Småkruset sjøCalm (glassy)0-0,1m
Smul sjøSmooth (wavelets)0,1-0.5m
Svak sjøSlight0,5-1,25m
Noe sjøModerate1,25-2,5m
Mye sjøRough2,5-4m
Høy sjøVery Rough4-6m
Svært havHigh6-9m
Veldig opprørt havVery High9-14m
Overordentlig opprørt havPhenomenal+14m

© Monstro Bok AS   PB 280 Skøyen   0213 Oslo   post@livredd.no   orgnr. 989496166   Digital Media Design © Terje Enge